دکتر ظریف: مشکل ترامپ نداشتن استراتژی است

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه پایبند نبودن دولت آمریکا به تعهدات بین‌المللی می‌تواند برای نظام بین‌المللی مشکلاتی ایجاد کند، گفت: البته این موضوع امتیازی برای ایران است زیرا قبلاً هر وقت آمریکا می‌خواست تحریمی را علیه کشورمان اعمال کند، فوراً اروپاییها پشت سر او حرکت می‌کردند،اما اکنون اروپاییها زیاده خواهی‌های آمریکایی‌ها را نمی‌پذیرند.
دکتر محمدجواد ظریف در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما در خصوص اظهارات رئیس جمهوری آمریکا، افزود: صحبت‌های ترامپ دارای ادبیات غیرمناسبی بود. این ادبیات را در سخنرانی وی در مجمع عمومی سازمان ملل هم شنیدیم. البته بعد از سخنرانی فاخر و با نزاکت دکتر روحانی در این مجمع همه گفتند که ترامپ با سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، ایران را پیروز کرد.
وی اضافه کرد: متاسفانه نوع نگاه غلط ایالات متحده به ایران دارای سابقه تاریخی40 ساله است، البته آمریکایی‌ها با کودتای 28 مرداد نشان داده بودند که از ابتدا از دیکتاتوری حمایت کرده‌اند.
ظریف به سفر ترامپ یک روز بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران به منطقه و رقص شمشیرش با دیکتاتورهای این منطقه اشاره کرد و گفت: رئیس جمهوری آمریکا با الفاظی که نسبت به دولت و مردم ایران بکار برد، باعث افزایش نفرت مردم کشورمان شد.


سپاه افتخار مردم ایران
وی ادامه داد: سپاه افتخار مردم ایران بوده و آنها احساس می‌کنند که سپاه در کنار ارتش ضامن تمامیت ارضی کشور بوده و حال ترامپ با الفاظ شایسته خودش آن را خطاب قرار می‌دهد، موجب ناراحتی مردم شده است.
ظریف تاکید کرد: ترامپ کسی است که برای چند صد میلیارد دلار پول فروش سلاح‌های بی‌فایده‌ای از کشورهای منطقه و برای خوشحالی آنها حاضر است به جای خلیح فارس از لفظی دیگر به غلط استفاده کند.
وی ادامه داد: ترامپ با سخنان خود به سایر کشورهای دنیا و ایرانیان نشان داد که اهمیتی برای تاریخ جغرافیا و حقایق متطقه قائل نیست.
وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به اینکه برخی می‌گویند ترامپ لفظ خلیج ع.ر.ب.ی. را به اشتباه استفاده کرده است، گفت: ترامپ برای خوشامد کسانی که از وی تسلیحات بزرگ خریداری کرده اند، این عبارت را به کار برد.
ظریف تاکید کرد: بعداز اعلام حصر کشور قطر از سوی چهار دولت عربی ترامپ 4 توئیت کرد که می‌توانست زمینه ساز یک فاجعه بزرگ در منطقه باشد و علائم غلطی را به جوانان که در این کشورها زمام امور را به دست گرفته اند، بدهد.
وی خاطر نشان کرد: پیش از این نیز علائم غلط فرستاده شد و اکنون شاهد فاجعه وحشتناک در یمن هستیم و هنوز مردم این کشور تاوان سیاستهای غلط افراد تازه وارد به عرصه سیاست را می‌دهند.
ظریف درباره نامه‌اش به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره نقض برجام گفت: صحبت‌های رئیس جمهوری آمریکا نقض برجام بود و این نکات را قبلا هم به خانم موگرینی مطرح کرده ایم.
وی اضافه کرد: ایران اقدامات مناسبی را برابر اقدامات آمریکا انجام داده است و هیات نظارت بر برجام نیز در این زمینه تدابیر لازم را اندیشیده است‌.
وزیر امور خارجه با اشاره به ابعاد احتمالی نقض برجام از سوی آمریکا افزود: اگر به سایت میدل ایست مراجعه شود، می‌بینید که نامه‌ای که من خطاب به 1+5 نوشتم مربوط به اسفندماه بود. از تابستان سال گذشته تا دو هفته قبل 9 نامه درباره کوتاهی تعهدات برجامی آمریکا نوشتیم و نخستین نامه درباره صدور مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکا برای خرید بویینگ و ایرباس بود که دولت آمریکا اقدامات لازم را در آن زمان انجام داد.
وزیر امور خارجه خاطر نشان کرد: ظرف دو روز آینده نامه‌ای برای رد اظهارات ترامپ خواهم نوشت که این سخنان مغایر با بندهای 26، 28 و 29 برجام است.
مقررات داخلی آمریکا اعتباری ندارد
وی با اشاره به اینکه مقررات داخلی آمریکا اعتباری ندارد، گفت: برجام توافقی بین ایران و آمریکا نیست که کنگره یا رئیس جمهوری آمریکا آن را مختل کند. برجام ساز و کار خاص خود را دارد و اگر طرف مقابل تخلف کند با تصمیم هیات نظارت، جمهوری اسلامی پاسخ لازم را خواهد داد.
ظریف افزود: با وجود همه کارشکنی‌ها و بدعهدی‌های آمریکا، به لطف خدا و به برکت استقامت مردم خوب کشورمان، تا کنون توانستیم از بسیاری از امکاناتی که پس از برجام ایجاد شده است از جمله سرمایه‌گذاری خارجی، امکانات مالی جدید، باز شدن امکان فروش نفت و روش‌های تعاملات بانکی استفاده کنیم.
وی ادامه داد: آمریکایی‌ها هم در دولت گذشته و هم به صورت فزاینده‌ای در دولت کنونی بدعهدی کردند و موارد نقض داشتند و این موارد را پیگیری کردیم اما به این معنی نبود که این موارد نقض به حدی برسد که از نظر هیات نظارت، بر منافع حضور جمهوری اسلامی ایران در برجام فزونی یابد و نیاز پیدا کند که ایران در مورد حضورش در برجام تصمیم بگیرد.
ظریف گفت: این موضوع را صراحتاً در مذاکرات و پس از آن اعلام کردیم که هر زمان که جمهوری اسلامی احساس کند که اقدامات طرف مقابل در لغو تحریم‌ها برای منافع جمهوری اسلامی کافی نیست، ایران می‌تواند انتخاب‌های خود را داشته باشد که یکی از آنها خروج از برجام است.
وی با بیان اینکه از ابتدا بر اساس بدبینی و بی‌اعتمادی، برجام را مذاکره کردیم، افزود: به همین علت هم است که ساز و کار خروج از برجام در خود برجام دیده شده و در آنجا پیش‌بینی شده است که اگر در حوزه‌هایی که برای ما اهمیت دارد ازجمله فروش نفت، برگرداندن اموالمان، بیمه کشتی و کشتیرانی و خرید هواپیماهای نو، تحریم‌ها برگردد در آن زمان این حق را داریم که درباره ادامه حضور خود در برجام تصمیم بگیریم.
ظریف درباره علت حمایت اروپایی‌ها از برجام گفت: آنچه که مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد، این است که آمریکا با سیاست‌هایش خود را در دنیا منزوی و بی‌اعتبار می‌کند و دیگر هیچ کشوری این آمادگی را نخواهد داشت که با این کشور وارد تفاهم شود، زیرا این رئیس جمهوری آمریکا رسماً اعلام می‌کند که تفاهم‌ها با ایالات متحده فقط به اندازه دوره یک رئیس جمهوری اعتبار دارد بنابراین جهان متوجه می‌شود که باید در مقابل این حرکت ایستادگی کند.
وی ادامه داد: اقدامی که از سوی اعضای اتحادیه اروپا و خانم موگرینی به عنوان هماهنگ‌کننده و سه کشور طرف مذاکره ما در اتحادیه اروپا انجام شد، فقط منحصر به برجام نیست بلکه نگرانی از نحوه رفتار دولت ترامپ است که این دولت به تعهدات بین‌المللی‌اش پایبند نیست.
پایبند نبودن دولت آمریکا به تعهدات بین‌المللی‌
وی افزود: پایبند نبودن دولت آمریکا به تعهدات بین‌المللی‌اش می‌تواند برای نظام بین‌المللی مشکلاتی را ایجاد کند.
ظریف اضافه کرد: البته این موضوع امتیازی برای ماست زیرا قبلاً هر وقت آمریکا می‌خواست تحریمی را علیه کشورمان اعمال کند فوراً اروپایی‌ها پشت سر او حرکت می‌کردند، اما اکنون اروپایی‌ها برابر آنها ایستاده‌اند و زیاده خواهی‌های آنها را نپذیرفتند.
وی گفت: اروپایی‌ها باید تصمیم بگیرند که منافع آنها در کجاست، اروپا حتماً در حفظ برجام منافعی دارد هم منافع حیثیتی دارد و هم منافعی به عنوان یک روش دارد.
ظریف با بیان اینکه برجام روشی است که برای اروپا اهمیت دارد، افزود: ممکن است در فرهنگ سیاسی اروپا رسیدن به تفاهم یا راه حل مذاکره شده جایگاهی نداشته باشد، زیرا امریکایی‌ها عادت کردند که با زور دیدگاه‌های خود را بر دیگران تحمیل کنند، بنابراین برجام برای آنها سخت است.
وزیر امورخارجه گفت: با حفظ تحقیق و توسعه مان در انرژی هسته‌ای شرایطی را فراهم کردیم که اگر روزی به علت خطای راهبردی طرف مقابل به این نتیجه برسیم که ادامه حضورمان در برجام در منفعت کشور نیست در آن صورت شرایط ایران از نظر هسته‌ای به گونه‌ای خواهد بود که بهتر از زمان قبل از مذاکرت برجام و پیشرفته‌تر از آن برنامه صلح آمیز هسته‌ای خودمان را ادامه دهیم.
وی در مورد استفاده ترامپ از واژه یاغی علیه ایران گفت: کسی که ملتزم به هیچ مقررات و قوانینی نیست و تعهدات بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد، شاید بیش از هر کس دیگری برازنده این صفت است.
ظریف با اشاره به اقدامات دولت ترامپ در زیر پا گذاشتن تعهدات آمریکا از زمانی که مسئولیت امور در این کشور را برعهده گرفته است، تصریح کرد: او از روزی که مسئولیت ریاست‌جمهوری را برعهده گرفته، تقریباً هر تعهدی که دولت آمریکا به آن پیوسته بوده را زیر پا گذاشته است و این تصور را دارد که با تغییر یک دولت آن هم از مسیر انتخابات می‌تواند این اقدامات را انجام دهند در صورتی که این تصور اشتباهی است و حتی وقتی در یک کشور انقلاب می‌شود، حکومتی که جایگزین می‌شود موظف است که تعهدات حکومت قبلی را انجام دهد.
وزیر امور خارجه با برشمردن برخی از تعهدات داخلی و خارجی که دولت ترامپ در این مدت از آن خارج شده است، گفت: آن قدر این اقدامات از سوی این دولت صورت گرفته است که ریچارد هاس رئیس شورای روابط خارجی آمریکا در مطلبی نوشت که اگر دولت ترامپ یک دکترین در سیاست خارجی داشته باشد، آن دکترین خروج است و از همه تعهدات خارج می‌شود.
ظریف در پاسخ به ادعای ترامپ مبنی بر اینکه دولت سوریه علیه مردم کشورش از سلاح شیمیایی استفاده کرده و ایران مقابل این موضوع سکوت کرده است، افزود: ایران خود قربانی سلاح‌های شیمیایی است و هرگونه استفاده از سلاح‌های شیمیایی از سوی هر کسی را محکوم می‌کند. این سیاستی است که ایران همواره بر آن تاکید دارد و در بالاترین سطح کشور این سیاست دنبال می‌شود.
وی با بیان اینکه ایران نقش فعالی در خلع سلاح شیمیایی سوریه داشته است، تصریح کرد: این موضوع یک نقص دارد چراکه براساس اسنادی که داشتیم، می‌دانستیم که این سلاح‌ها در اختیار گروه‌های تکفیری و تروریستی سوریه هست. اسناد این موضوع را حتی در اختیار آمریکایی‌ها قرار دادیم و در همان موقع تاکید داشتیم که باید این گروه‌های تروریستی نیز خلع سلاح شوند.
وی ادامه داد: زمانی که بحث اتهام استفاده از سلاح‌های شیمیایی از سوی دولت سوریه در خان شیخون مطرح شد، دولت آمریکا از این اتهام برای حمله به سوریه استفاده کرد ما و چند کشور دیگر بر این موضوع تاکید کردیم که باید یک تحقیقات شیمیایی وسیع در محل انجام شود و براساس آن تحقیقات مشخص شود که واقعیت چیست. چراکه همانطور که می‌دانید استفاده و نقل و انتقال سلاح‌های شیمیایی آثار محیطی به جا می‌گذارد که قابل تشخیص است اما متاسفانه کشورهای غربی به ویژه آمریکا مانع از تحقیقات میدانی در محل شدند تا مشخص شود که چه کسی و به چه نحوی از این سلاح‌ها استفاده کرده است.
وی با اشاره به استفاده صدام از سلاح‌های شیمیایی در جنگ تحمیلی علیه ایران تصریح کرد: در آن موقع وقتی به شورای امنیت مراجعه می‌کردیم، یک جور با ما برخورد می‌کردند و دبیرکل وقت رفتار دیگری داشت. دبیرکل در آن زمان حاضر شد که 6 بار تیم‌هایی را به منطقه جنگی بفرستد تا استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط صدام را مورد بررسی قرار دهد.
ظریف ادامه داد: دبیرکل وقت سازمان ملل در گزارش‌های خود تایید کرد که صدام از سلاح شیمیایی استفاده کرده است. در آن زمان هر چه به شورای امنیت سازمان ملل مراجعه می‌کردیم حتی به گزارش‌های دبیرکل سازمان ملل در مورد استفاده صدام از سلاح‌های شیمیایی توجه نداشتند و آمادگی نداشتند که این گزارش‌ها را بررسی کنند. آنها حتی حاضر نشدند در طول جنگ تحمیلی یک بار علیه صدام موضع بگیرند. فقط یک بار شورای امنیت در این ارتباط بیانیه‌ای داد و اعلام کرد که در جنگ از سلاح‌های شیمیایی علیه سربازان ایرانی استفاده شده است اما هیچ اشاره‌ای نکرد که این سلاح‌ها از سوی چه کسی استفاده شده و مسوول آن کیست.
وی در پاسخ به این سئوال که ترامپ ادعاهایی را علیه ایران مطرح کرد اما به جنایت آمریکایی‌ها در سرنگون کردن هواپیمای ایرانی توسط ناو این کشور اشاره‌ای نکرد،‌ گفت: یکی از بزرگترین جنایت‌هایی که در جنگ تحمیلی علیه ملت ایران صورت گرفت، حمله ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایرانی با 290 سرنشین بود. آمریکایی‌ها در ابتدا ادعا می‌کردند که هواپیمای جنگی را مورد حمله قرار داده‌اند و زیر بار این موضوع نمی‌رفتند که یک هواپیمای مسافری را هدف قرار داده‌اند. بعد از اینکه اسناد این موضوع مشخص شد و ما صوت مکالمه برج مراقبت با هواپیما را در صحن شورای امنیت پخش کردیم با توجه به اینکه دیگر نمی‌توانستند این موضوع را تکذیب کنند، چاره‌ای نداشتند که بگویند اشتباه کرده‌اند اما یادمان نرفته است که چند سال بعد، فرمانده آن ناو از سوی دولت آمریکا مدال شجاعت دریافت کرد.
وزیر امور خارجه با اشاره به دیگر جنایت‌های آمریکا علیه ملت ایران گفت: ادعاهای ترامپ در مورد احترام به ملت ایران نمی‌تواند کسی را فریب دهد.
وی در ادامه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه ترامپ شب گذشته الفاظی را در مورد ملت ایران به کار برد؛ ملت ایران ملت باتمدن و با غروری است اما این در حالی است که چند ساعت قبلش در یک سخنرانی ملت ایران را تروریست خطاب کرده بود و شما این تعارض را چگونه می‌بینید؟ گفت: صحبت‌های چند ساعت قبلش نشان‌دهنده شخصیت واقعیت خود ترامپ است و صحبت‌های چند ساعت بعدش صحبت‌های رسمی بود که به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا مطرح کرد. در حالی که در همان سخنرانی رسمی نیز ترامپ نتوانست در چارچوب عمل کند و از عباراتی استفاده کرد که برای مردم ایران کاملا زننده است.
ظریف با اشاره به صحبت‌های ترامپ علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: سپاه عزیز همه مردم ایران و باعث افتخار همه مردم ایران است. مردم احساس می‌کنند که سپاه در کنار ارتش ضامن تمامیت ارضی کشور است. سپاه از خود مردم است و بعد می‌بینیم که او از الفاظی در مورد آن استفاده می‌کند که شایسته خودش است.
تناقض در حرف‌های مقامات آمریکایی
وی در خصوص تناقض در حرف‌های مقامات آمریکایی گفت: آمریکایی‌ها اشتباهی را در بیش از 40 سال گذشته در منطقه مرتکب شده و امروز ثمره آن را می‌بینند. بهتر است یکبار برگردند و اشتباهات را اصلاح کنند. اگر بخواهند ادامه بدهند و با اتهام زدن به ایران و نیروی مقاومت که مقابل داعش ایستاده‌اند، مشکل حل نمی‌شود و بیشتر به افراط، خشونت و ترور در منطقه دامن می‌زنند.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: اقداماتی که در شرق سوریه صورت گرفته، نشان می‌دهد سیاست اول برای آمریکا مبارزه با داعش نیست و چیز دیگری است.
وی افزود: دولتمردان آمریکا تحت تاثیر افرادی قرار می‌گیرند که منافع آمریکا را دنبال نمی‌کنند؛ اینها خودشان صاحب تحلیل نیستند. دولت آمریکا به جای توجه به واقعیت، به گروه‌های فشار توجه می‌کند و نتیجه این می‌شود که سیاست‌های آمریکا برای منافع ملی نیست و منافع کسانی را پیش می‌برد که بیشترین توان تحمیل نظر خود را دارند. این یکی از مشکلات سیاست‌ورزی در آمریکاست.
ظریف با بیان اینکه برخی از همسایگان ما با اسراف، بی‌حد و اندازه منابع مالی مردم خود می‌خواهند که گروه‌های فشاری را ایجاد کنند، گفت: آن کسانی که این هزینه‌ها را می‌کنند، کینه عمیقی به سپاه دارند و سیاست‌هایی که علیه جمهوری اسلامی داشتند، علیه مردم ایران که سمبل و نماد آن سپاه است، دارند و این نگرانی عمیقی را ایجاد کرده است.
وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه ترامپ دیگر دستکش مخملی ندارد و دلیل آن را در چه می‌دانید؟ گفت: به این دلیل است که احساس ناتوانی وجود دارد. دیروز یک اجماع جهانی علیه حرکت وی وجود داشت و داخل آمریکا حرف‌هایش شنونده‌ای نداشت. کشور با آرامش کامل به سمت پیشرفت برای اقتصاد مقاومتی پیش می‌رود.
وزیر امور خارجه افزود: هر چه ترامپ بی‌پرده‌تر صحبت می‌کند، سیاست‌های جمهوری اسلامی بهتر پیش می‌رود و به این نتیجه می‌رسند که یک محل امنی اگر قرار باشد برای سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد، آن ایران است.
ظریف خاطرنشان کرد: امنیت ایران، پیشرفت و توسعه اقتصادی ایران از درون سرچشمه می‌گیرد. می‌خواهیم با دنیا همکاری کنیم و سر جنگ نداریم، اما امنیت ما از درون است.
وی در پایان ایران را محیطی جذاب برای جذب سرمایه خارجی عنوان کرد و گفت: یقین دارم هم سرمایه داخلی در جهت تولید و اشتغال استفاده خواهد شد و هم سرمایه خارجی به سمت ایران خواهد آمد. در هفته‌های گذشته توانستیم قراردادهای مهمی در حوزه فاینانس نهایی کنیم.
سایر اخبار این روزنامه
تیلرسون: رئیس جمهوری آمریکا نمی خواهد کنگره تحریم هایی را علیه ایران وضع کند که باعث لغو برجام شود ماجراجویی بارزانی کرکوک را به جنگ نزدیک می‌کند گروهی از روانشناسان آمریکایی خواستار برکناری ترامپ شدند کشف انبار بزرگ جنگ افزارهای آمریکایی و اسراییلی داعش در سوریه دکتر ظریف: مشکل ترامپ نداشتن استراتژی است رئیس سازمان انرژی اتمی: در صورت لغو برجام اجرای پروتکل الحاقی را متوقف می‌کنیم تیلرسون: رئیس جمهوری آمریکا نمی خواهد کنگره تحریم هایی را علیه ایران وضع کند که باعث لغو برجام شود تاکید نهادهای اقتصادی بین‌المللی بر تداوم همکاری‌های پسابرجامی با ایران قاضی‌زاده هاشمی در مراسم روز جهانی غذا: وزارت بهداشت درباره سلامت مردم، اهل مسامحه نیست صادقانه با مردم معاون توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری خبر داد آیین نامه استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستاییان در دستور کار دولت معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد: تنها90 دستگاه اجرایی به سامانه انتشار آزاد اطلاعات متصل شده اند در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی؛ سند گسترش کاربرد فناوری نانو در افق 1404 تصویب شد عضو شورای شهر تهران اعلام کرد: شهرداری تهران با تورم شدید نیرو روبروست